Succesvolle campagnes

Steeds meer gemeenten en andere organisaties zetten duurzame mobiliteit op de agenda met de Europese mobiliteitsweek.

Begin

De autoloze zondag was in 2002 aanleiding voor de Europese Commissie om duurzame mobiliteit met publieksacties te stimuleren.

Sindsdien is duidelijk geworden dat het meer is dan alleen een actie in één week. Het is steeds uitgebreid.

Namen waaronder de Europese mobiliteitsweek in het verleden heeft gewerkt zijn de Week van de Vooruitgang en Do The Right Mix.

images            images

Do The Right Mix vond het gehele jaar plaats. Deze is samengevoegd met de EUROPEANMOBILITYWEEK en is nog herkenbaar in de MOBILITYACTIONS .

Resultaat

Niet alleen in Europa, maar wereldwijd wordt ze steeds belangrijker. De mobiliteitsweek blijft zich ook steeds vernieuwen. Eerst werd ze alleen georganiseerd door gemeenten. Nu laten steeds meer belangengroepen zien wat er allemaal mogelijk is.

Afgelopen jaar was het meest succesvolle in de geschiedenis van de EUROPEANMOBILITYWEEK. In 2016 hebben 2427 gemeenten in 51 landen meegedaan.  MOBILITYACTIONS zijn door 541 organisaties in 39 landen georganiseerd.

Een terugblik is te lezen in het Europese  verslag over 2016 (pdf, 1.7 MB). Het Nederlandse overzicht over 2016 en eerder staat op de Europese site.